Een onderwerp waar iedereen dagelijks mee in aanraking komt; de zon! Iets wat zoveel in ons, met ons en op aarde teweeg kan brengen. In dit artikel gaat het specifiek over het beschermen tegen de zon, op een alternatieve en natuurlijke wijze. Zo hoop ik toch iets bij te kunnen dragen aan het welzijn van onze wereld en dat van jou. Een kleine stap als zonnebrand veranderen, kan enorme positieve veranderingen met zich mee brengen waar iedereen wat blijer van wordt.

Ik ben gek op de zon en zo denk ik velen met mij. De zon maakt me blij, geeft me energie en laat me meer stralen. De zon maakt me warm, vitaal en zorgt voor een extra tintje erbij. De zon is ook complex en is niet altijd lief voor iedereen.

Did you know..

de Nederlandse bevolking een groot tekort heeft aan vitamine D? Dat terwijl vitamine D veel positieve effecten met zich meebrengt als het versterken van het immuunsysteem en een belangrijke rol speelt bij het voorkomen van kanker. In Nederland moeten we de vitamine D voor 85% – jawel – uit de zon halen.

Met de zomer in aantocht, komt ook de zon weer om de hoek kijken. Terrasweer, stranddagen en heerlijke zonvakanties. Aangezien waarschijnlijk niemand fan is van verbranden of huidkanker, smeren we ons vaak vol in met zonnebrand. Maar is dat eigenlijk wel zo slim?

Did you know..

het gebruik van zonnebescherming ervoor zorgt dat de vitamine D wordt geblokkeerd en niet opgenomen kan worden in het lichaam? Daarnaast schijnt dat zonnebrand zelfs extra kankerverwekkend te kunnen zijn door alle toegevoegde chemicaliën.

Ik heb een vrij lichte huid en het smeren van zonnebrand hielp niet tegen verbranding. Daarnaast vind ik zonnebrand maar duur en ben ik geen fan van chemicaliën. Dit moest anders, maar hoe?

Sinds vorig jaar ben ik gestopt met het gebruik van alle chemische cosmetica die je maar kunt bedenken, waaronder zonnebrand. Gedurende mijn afgelopen (zonnige) jaar heb ik veel kunnen experimenteren op het gebied van alternatieve zonnebescherming.

Did you know..

huidkanker vooral ontstaat door verbranding en dat je dit kunt voorkomen zonder zonnebrand? Hiervoor is het belangrijk dat je genoeg naar buiten gaat. Ook tijdens de wintermaanden is het belangrijk om dagelijks even in het (ochtend) zonnetje te zitten. Hiermee onderhoud of bouw je een geleidelijke verkleuring op, in plaats van jezelf direct bloot te stellen aan de sterke (lente) zon en dit zorgt weer voor een kleine kans op verbranding.

Ik heb alle opties uitgeprobeerd in een vol jaar van zon. Allereerst begon ik met ‘voorzichtiger’ zijn in de zon. Dit betekende meer in de schaduw zitten, minder lang in de zon zijn, vaker een petje opzetten en een sjaal om mee heen wikkelen. Ik merkte dat mijn huid (opmerkend) minder snel verbrandde dan met zonnebrand, maar extreem droog werd en sneller ging vervellen. Ook niet ideaal dus.
Mijn tweede experiment was het gebruik van natuurlijke organische zonnebrand en hierbij probeerde ik de zonnebrand van Lavera en Biotique. Deze zonnebrand bleef als het ware op mijn huid liggen en voelde erg droog aan. De zonnebrand beschermde daarentegen wel ideaal, verbrandde gebeurde niet. Voor mij geen topper, maar wel een perfecte bescherming tegen verbranding.

Did you know..

chemische zonnebrand ook een ontzettend groot nadelige impact heeft op ons ecosysteem? Een aantal stoffen in zonnebrand cremes lossen op in het zeewater en zijn dodelijk voor bepaalde algen die belangrijk zijn voor het leven van de koraalriffen. Het grootste gedeelte van ons zuurstof komt uit het koraal – niet algeheel onbelangrijk dus. Jaarlijks komt er wel 4,6000 ton zonnebrand in de zee terecht. Dat kan niets positiefs betekenen. Niet alleen het koraal, maar ook de vissen worden hiermee aangetast – en daarmee ook weer onze voeding.

In de zomer van 2015 heb ik twee maanden gewerkt in de volle en hete zon van Kroatië, met name op zee. Dat kon voor mij maar een ding betekenen: dik verbranden. Hier moest ik wat op verzinnen..
Natuurlijke olie was mijn uitkomst.

Did you know..

in velen soorten natuurlijke olie een natuurlijk SPF (Sun Protection Factor) zit? Zo biedt wortelzaad olie een SPF van 38 en maakt je ook nog eens extra bruin

SPF 38-40 | Wortelzaad olie
SPF 28-50 | Frambozenzaad olie
SPF 20 | Tarwekiem olie
SPF 6 | Macadamia olie
SPF 5 | Amandel olie
SPF 4 | Jojoba olie
SPF 4-15 | Avocado olie
SPF 2-8 | Kokos olie
SPF 2-8 | Olijf olie
SPF 3-6 | Shea olie
SPF 3-6 | Sesam olie

Zelf heb ik voornamelijk de Tarwekiem olie – Macadamia olie – Avocado olie en Kokos olie gebruikt tijdens mijn experiment. De Tarwekiem olie beschermde mij ontzettend goed en ik was nog nooit zo bruin geweest – het maakt je echter wel een beetje oranje wanneer je dit opsmeert. De Kokosolie vond ik ook erg prettig maar kun je alleen gebruiken als je al een flinke onderlaag hebt.
Niet alleen ben ik geen enkele keer verbrand, daarnaast zorgde de olie ervoor dat mijn huid extra gehydrateerd was. De olie kan ook gebruikt worden als bodylotion/ huidverzorging, 2 in 1 en dus ideaal voor op reis!
Natuurlijke olie kun je in veel natuurwinkels kopen – soms zelfs in de supermarkt.

The benefits of natural oils:

– Je huid blijft constant gehydrateerd en droogt dus niet uit
– Het is relatief goedkoop en je doet er lang mee
– Het is duurzamer
– Vrij van chemicaliën
– Niet schadelijk voor de zeeën en rivieren.
– In verhouding goedkoper en dus beter voor je portemonnee

Last but not least

Raad ik iedereen aan om iedere dag eventjes in de zon te zitten en daarmee je gezonde laag op te bouwen en je benodigde vitamine D binnen te krijgen.
Wanneer je veel met de zon in aanraking komt raad ik natuurlijke olie als bescherming aan en/of het goed afwisselen met schaduw en kleding.
Let wel op dat de effecten van het gebruik van natuurlijke olie als zonnebescherming nog niet bekend zijn. Voorzichtig mee experimenteren dus!

 

logo-live-the-travel-resize

Photography & content:
Live the travel / Silke Peulen